Cerita seorang pengembara yang mencari “sempurna”

Sebuah cerita yang pernah diceritakan oleh seorang guru…

Dia seorang tua. Seorang pengembara. Mengembara dari satu kabilah ke satu kabilah, dari satu daerah ke satu daerah… temannya, hanyalah seekor gagak. Berterbangan di angkasa bagaikan saksi kepada sebuah pengembaraan.

Suatu masa, dipertemukan dia dengan sebuah kampung yang yang lapang. Sayup mata memandang. Setelah mendapat izin dari ketua kampung, si pengembara pun membina sebuah pondok kecil di hujung kampung. Si gagak pula mula membina sarang di pohon yang tinggi.

Si pengembara kemudiannya mencari benih rambutan yang terbaik di kampung itu. Kerana pengetahuannya yang luas sepanjang kembara, pengembara tua telah mengkacukkan dua jenis rambutan yang terbaik. Baginya, jika dua jenis rambutan ini bergabung, pastinya buahnya akan menjadi yang terbaik.

Selepas benih itu ditanam, bermulalah tugasannya menjaga benih rambutan itu. Dari benih kecil, bertunas dan akhirnya menjadi pohon rambutan kecil. Si gagak keliru.

Si pengembara mula mencari mencari batang buluh. Diraciknya buluh-buluh itu menjadi pagar untuk si pohon rambutan kecil. Walaupun jarinya luka sewaktu meracik buluh, dia masih tersenyum. Si gagak pula memandang kian keliru.

Bagi mengelakkan si kambing menjamah pohon rambutan yang berdaun ranum itu, si pengembara mula duduk di sisi pohon rambutan siang dan malam. Si gagak pula sudah berteman.

Tahun demi tahun, pohon rambutan itu membesar dengan baik. Tidak lama kemudian, rambutan itu berbunga. giranglah hati sipengembara. Dijaganya dengan baik pohon itu, lengkap air siraman dan bajanya.

Dari benih rambutan sudak berputik dan kemudian menghasilkan buah rambutan yang cukup merah. rasanya buah itu akan cukup manis dan sangat istimewa. Gagak gembira kerana pada masa itulah anaknya mula menetas.

dan… pada saat itulah mengembara itu pergi meneruskan kembaranya tanpa menjamah sebiji pun buah rambutan itu!!! kali ini tidak berteman lagi dengan si gagak…

sekian… jumpa sempurnanya?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: