Kembara mencari “Zulkarnain” bermula…

Perbalahan adakah “Iskandar Zulkarnain” sama atau tidak dengan “Alexander The Great” telah menjadi perbalahan yang tabu dalam masyarakat melayu khasnya yang beragama Islam. isu ini dibincangkan sekian lama tanpa membawa satu pun jawapan yang konkrit apatah lagi memuaskan.

Untuk pertama kali, saya sangat bersyukur diberi ruang dan peluang oleh FM Production Sdn. Bhd. untuk berusaha menerbitkan sebuah dokumentari mega yang cuba membuka satu lagi persepsi baru pada masyarakat dunia.

“Alexander bukan Zulkarnain” bakal muncul dalam pasaran antarabangsa sebagai satu lagi dokumentari yang memberi tafsiran tentang siapa alexander dan siapa zulkarnain.

Perlu diingat, bahawa Al-Quran yang menyebut nama “Zulkarnain” sebagai penguasa yang menguasai barat dan timur serta beragama Islam. Jika kita telusuri sejarah Alexander The Great, adakah dia layak mendapat penghormatan yang tinggi dalam Islam.

Adakah wujud penguasa Islam lain yang yang sebenarnya dirujuk sebagai “Zulkarnain” di dalam Al-Quran? Adakah barat telah menyembunyikan fakta yang mungkin akan mepertikaian sejarah eropah yang berat sebelah? Adakah “Cyrus The Great” dan “King Himyar” itu sebenarnya Zulkarnain yang telah menguasi barat dan timur?

Semuanya bakal terjawap tidak lama lagi. Kali ini dari kita, masyarakat islam sebelah timur.

Sebentar lagi, sekitar jam 3 pagi saya dan beberapa orang sahabat akan terbang ke eropah dalam rangka kerja untuk mencari asas kepada perbalahan yang telah menjadi “sejarah yang kelabu”. Penerbangan ke Greece-Athens sebentar lagi bagi saya merujuk kepada usaha mentafsir sejarah. Moga sejarah kali ini memihak kepada kita.

Diharap semua yang membaca blog ini akan mendoakan kejayaan projek ini. Saya akan sentiasa mengemaskini blog ini berasaskan perjalanan panjang ini. mungki banyak yang boleh kita belajar bersama. belajar dari sejarah… Harap sama menumpang budi dan ilmu…

sekian buat kali ini. ketemu nanti di Athens…

 

2 Respons to “Kembara mencari “Zulkarnain” bermula…”

  1. bro, dah sampai lum?
    lepas hantar bro ke KLIA, kami terus pecut balik S.Alam
    come back on one pice ya, salam untuk krew yang lain

  2. bro…

    semua selamat di sini. harap projek nie berjaya.
    opss.. gua dah sampai piramid… hahahah!!!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: