MENCARI ZULKARNAIN: HARI KE-21

Hari terakhir di Iran. Hari ke-21 dalam kembara mencari Zulkarnain : lelaki misteri dari surah Al-Kahfi.

Awal pagi kami berjaket hitam semula.

Lokasi : Universiti Of Tehran.

Tujuan : Cari bahan mengenai Cyrus.

Banyak bahan bacaan yang kami temui berkait rapat dengan pencarian kali ini. Agak lama juga menelaah buku di universiti ini. Sebenarnya tidaklah membaca dengan serius kerana bahan-bahan ini ditulis dalam bahasa parsi. Guide kami yang banyak membaca dan menterjemahkannya kepada kami. Sebenarnya lebih lama duduk memerhati “buku-buku cantik” di universiti ini. Seperti biasa, farez bagus dalam hal-hal begini.

Kunjungan sekali lagi nanti pasti tidaklah terlalu sukar kerana bahan-bahan yang ingin dicari ada di universiti ini.

Tengahari itu kami masih di universiti. Untuk makan tengahari kami mengambil keputusan untuk makan di kantin universiti. Makanannya ala kadar namun sesuailah dengan harganya. Hanya bila makan bersama mahasiswa-siswa disini mengingatkan aku pada suasana universiti dulu. Terkenang juga saat-saat indah dulu.

Sebenarlah telah lama berfikir untuk menyambung pengajian semula. Kekangan kerja dan pasti nya kewangan kian menjarakkan matlamat. Kadang-kadang terfikir, tidaklah kajian aku berkenaan Zulkarnain ini boleh membawa aku memperoleh Sarjana?

Tingggalkan persoalan itu…

Kami harus terus ke Travel Agent. Selain melunaskan bayaran yang berjuta-juta itu, kami akan menemui sorang ahli akademik yang banyak membuat kajian tentang Cyrus dan Zulkarnain di sana. Kias Abadi namanya. Banyak juga input baru yang kami perolehi. farez selaku juru cakap sangat bagus dalam hal ini.

Segalanya pantas. Kalau boleh kami mahu masa juga bergerak lebih pantas. Selesai semua itu dan selepas bersalam dan berpelukan, kami langsung ke Lapangan Terbang Tehran. Tidak lama, jam 10.45 malam kami terbang menggunakan EK978 Emirates Airline ke Dubai sebelum meneruskan kembara ke New Delhi India. Kami dijangka tiba sekitar 1 pagi nanti di Dubai.

Terima kasih Iran. Moga jumpa lagi…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: