8 tahun sudah berlalu…

Aku dibesarkan dengan memahami nilai dan kekuatan pada persahabatan. Hingga kini, kekuatan persahabatan dengan kawan-kawan di kampung ku – Felda Lui Timur tidak ada tolak bandingnya. Kami tidak perlu bersuara, tapi kami saling memahami.

Namun sesuatu yang berlaku pada 28 ogos 2000 telah menyentak perasaan. Sesuatu yang tak terduga berlaku. Seperti mana kata seorang sahabat -“syirfan, sabarlah.. tuhan lebih mengetahui tentang hambanya”.

8 tahun yang lalu kami semua tersentak dengan perginya Bakhtiar Ibrahim dari kami. Pergi ke alam yang lain. Bakhtiar meninggal dunia dan pergi tanpa sempat meninggalkan satu pesan pun untuk kami. Waktu itu, aku paling tersentak. Kaku dalam kenyataan yang sukar aku terima – kehilangan seorang sahabat.

Kini kuburnya saja jadi ganti. Kubur yang mula mengajar aku tentang makna kehidupan. Sebelum ini aku memang takut nak ke kubur, selepas tragedi itu akan memang dah jadi tabiat untuk ke kubur setiap kali balik ke kampung. Duduk di kubur Bakhtiar dan lena seketika di kubur nenek ku menjadikan aku sebahagian dari batu-batu nesan di sana.

Sampai ada orang kampung yang berkata: “oh.. kalau kubur tu bersih, maknanya Syirfan adalah lah balik kampung tu..”.

Bukan untuk membangga diri tapi hendak memberi tahu bahawa kadang kala tuhan telah sediakan hikmah disebalik petaka. Kalau Bakhtiar tak pergi dahulu, pasti sampai sekarang aku takut untuk ke kubur.

Untuk semua sahabat, hari ini genap 8 tahun kita kehilangan tawa, baik budi, semangat dan cerdiknya Bakhtiar Ibrahim. Tapi percayalah bahawa Bakhtiar menganggap kita sahabatnya sehingga akhir nyawanya.

Arrgh! Mengingati Bakhtiar Ibrahim di Thesaloniki, Greece lebih memeritkan..

Untuk sahabat ku – Allahyarham Bakhtiar Ibrahim, lenalah kau disana. Persabahatan yang kita jalin dahulu lebih kukuh dari dulu. Percayalah…

Al-Fatihah…

3 Respons to “8 tahun sudah berlalu…”

  1. berani ke kubur je tak bleh gak..ingatkan azab dalam kubur lagi penting..so jangan lupa solat gan puasa..

  2. mina demam!!panas gila..

  3. bro..arwah member ko ni dah kawin kan..kawin ngan org melaka.arwah keje kapal? ke..aku silap org

Tinggalkan Jawapan

