Sehari di Thesaloniki

Awal pagi, dengan rasa syukur aku bangun.

Rasa demam dah hilang sepenuhnya selepas pekena maggi dan panadol. Awal pagi lagi aku dah bangun. Memang dalam kembara kali ini aku memang tiba hari bangun awal. Pukul 7 pagi biasanya aku dah mula membuat skrip dan up date blog ini. Subuh aje sukar dilaksana. Maklumlah subuh sekitar jam 4 pagi. Nanti nak sahur macam mana lah agaknya…

Hanya yang lekat diingatan hari ini hanyalah menghantar sms kepada beberapa kenalan tentang 8 tahun pemergian Allahyarham Bakhtiar Ibrahim.

Sempat juga mengingati kawan-kawan Team 2 yang berada di Yaman. Belum sempat aku bercerita bahawa team 2 yang sama mencari Zulkarnain mendapat liputan istimewa di Yaman dan Malaysia. Manakan tidak, mereka baru sahaja dilontar bom tangan!

Untungnya bom tersebut tidak meletup. Orang yang melontar bom ditangkap. Bayangkan jika bom itu meletup… Bersyukurlah semua.

Awal pagi itu juga kami melaksanakan temuramah dengan Timbalan Datuk Bandar yang cukup bagus bercakap tentang Alexander The Great. Beliau menghadiahkan sebuah buku bertajuk “The Greek Alexander Romance”. Ruginya buku seberat lebih 5 kg. Bayangkan.

Satu fakta menarik – bayangkan Alexander di potraitkan dengan pelbagai wajah. Namun wajah Alexander bertanduk dua (dipanggil Alexander Zulkarnain) yang dipilih menjadi logo bandar Thesaloniki.

Singgah sebentar untuk makan tengahari. Sukar mendapatkan makanan halal. Nak cari restoran halal lagi lah sukar. Hanya boleh bergantung nasib dengan restoran yang menawarkan seafood. Aku memang bab makan nie jaga sungguh. Kalau tak yakin aku tak makan. Biarlah layan maggi yang pasti halal tu. Selalu berdoa supaya Allah beri aku petunjuk jika makanan yang dihidangkan tidak boleh makan.

Pernah satu ketika ketika aku nak makan makan yang dihidangkan, aku tergigit lidah. Confirm makanan tu aku tak usik. Dah mcm-mcm makanan yang dah aku telan, tapi aku harap semuanya halal. Kalau dah termakan jugak, Allah lebih mengetahui…

Selepas itu, kami ke Muzium Thesaloniki untuk sesi penggambaran. Semuanya ok.

Hari ini sangatlah meletihkan. Dengan membuat 23 stand-upper yang pastinya rekod baru, membuat akal dan otak dah tak selaras..

Nak tidur tapi banyak lagi skrip yang tidak lagi siap. Arrgghhhh!

Tinggalkan Jawapan

