Syahmi dan Allahyarham Bakhtiar

Sewaktu aku menyelongkar ribuan gambar-gambar yang sedia ada, aku tiba-tiba terperasan salah satu gambar yang diambil lewat awal Aidilfitri yang lalu. Gambar ini diambil di tanah perkuburan di kampung halaman ku.

Sememangnya setiap kali kembali ke kampung, aku akan berkunjung ke tanah perkuburan ini. Tidak ada bezanya kunjungan kali ini. Selain aku datang bersendirian, aku juga pernah hadir ke tanah perkuburan ini dengan Syahmi. Bezanya kali ini, aku mulakan perjalanan ke kubur dengan bercerita pada Syahmi tentang konsep kawan, sahabat dan persahabatan.

Bila sampai ke kubur syahmi bertanya ” kat kubur pun ada kawan ayah?”

Pada Syahmi aku ceritakan tentang persahabatan aku dengan Bakhtiar dan bagaimana beza dunia yang kami diami kini tidak pernah memutuskan makna persahabatan kami.

Syahmi mengangguk tanda faham dan mengangkat tangan berdoa seperti biasa…

“Ayah sihat, umi sihat, adik sihat, … kawan ayah sihat. Amin”

Perlukah aku menangis?

Tinggalkan Jawapan

