Alexander Bukan Zulkarnain : “Helah” Sang Penerbit (1)

Taj Mahal, India yang luka...

Taj Mahal, India yang luka...

Apakah itu sejarah? Apakah yang perlu kita pelajari dari sejarah?

Inilah dua soalan yang menjadi topik perbincangan para sejarawan di Malaysia. Perdebatan ini pula bukan sahaja mengambil kira kepentingan, tetapi mencakup perihal falsafah dari sejarah tersebut.

 Ilmu sejarah mula dikecam apabila ramai yang merasakan sejarah tidak lagi relevan dan kehilangan arah dalam arus kemodenan. Kesangsian ini terus berbunga apabila wujud golongan pemikir yang memberi tafsiran there is nothing outside the text”. Sikap tidak ambil peduli ini kian meruncing apabila wujud keraguan pada golongan pelajar dan ibu-bapa tentang potensi bidang sejarah ini.

Apabila semua ini berlaku, maka bermulalah kronologi peristiwa pahit, konflik dan sebagainya berlaku berulang-ulang dalam masyarakat.

 Kenapa kesilapan itu boleh berlaku berulang-ulang? Ini berlaku kerana kita lupa pada kata – Sejarah adalah filosofi yang mengajar dengan contoh!

Alexander Bukan Zulkarnain muncul untuk kita menelaah kembali setiap sejarah yang berlaku serta mengutip setiap pelajaran daripadanya. Tidak kisahlah ia datang dari mana, yang penting adalah sejauh mana kita mahu memahaminya.

Sebagai contoh, tidak ada yang mahu belajar dari Alexander The Great tentang penaklukan kerana beliau menakluk dengan kejam dan sadis, namun percayalah ada yang positif pada Alexander yang boleh dipelajari.

Promo : “Alexander Bukan Zulkarnain – The Making” akan muncul 9 Jan 09 ini di Astro Oasis.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: