Sambungan : Cerita di Terminal 3, Lapangan Terbang Beijing

Salji di Lapangan Terbang Beijing

Sambungan…

Salji makin tebal. Terminal 3 beku.

Saya masih termanggu. Apa yang harus saya lalukan untuk kembali ke Malaysia.  Mungkin sedikit tenang bila isteri telah pun terbang balik ke Malaysia. Memang saya yang harus berkorban. Baru saya perasan bahawa di dalam beg saya tiada baju tebal yang tinggal. Isteri saya telah membawa balik kesemua pakaian kami.

Saya betul-betul sehelai sepinggang. Di kaca televisyen CNN menyiarkan bahawa Beijing lumpuh akibat salji tebal. Saya berputar-putar di sekeliling terminal 3 untuk mencari idea bagaimana untuk terbang balik ke Malaysia dan dalam masa yang sama mencari tempat panas untuk tidur malam ini.

Bila saya di tandas baru saya perasan bahawa tandas merupakan tempat yang paling panas. Ini kerana sistem pengering lantai dihidupkan sentiasa. Dengan tandas yang bagi saya bersih, saya sudah menyusun startegi – jika lewat malam ini terlalu sejuk, saya akan duduk di dalam tandas!

Terminal 3 masih kecoh. Tidak pernah sepanjang hidup saya menyaksikan pergaduhan silih berganti. Saya faham tekanan yang dialami oleh penumpang-penumpang yang terkandas di sini. Tanpa makanan dan penginapan, adakah mungkin mereka mampu bertahan dengan kesejukan yang saya lihat sudah mencapai -17 darjah celsius.

Saya juga lihat ramai yang makin terdesak kerana tidak mempunyai wang yang cukup untuk terus tinggal di terminal ini. Waktu inilah mereka mula menjual telefon bimbit, jam, camera dan sebagainya untuk mendapat sedikit duit yuan untuk survival. Saya hanya ada 20 Yuan dalam poket dan sekeping kad kredit yang hanya akan aktif jika saya berjaya membuat panggilan pengaktifan ke Malaysia.

Saya akhirnya beratur panjang di kaunter tiket sekali lagi. Saya tahu saya akan beratur lama untuk sampai di kaunter dan mungkin jawapan di kaunter tidak langsung memberangsangkan. Namun saya harus beratur untuk mengetahui status saya.

1 jam.

2 jam

3 jam

4 jam telah berlalu. Saya masih beratur. Di hadapan saya lihat beberapa penumpang mula menjerit-jerit dan memarahi pegawai yang bertugas. Mungkin mereka gagal mendapat tiket yang dikehendaki.

Penumpang yang beratur di hadapan saya lemah longlai bila hanya akan mendapat tiket 2 hari lagi. Ini bermakna dia harus berada di Lapangan Terbang ini untuk 2 hari lagi. Saya berdoa panjang. Saya tidak snaggup untuk berada lebih lama lagi. Macam-macam kemungkinan tergambar. saya yakin anak-anak saya tidurnya tak lena.

Bila saya berdiri di hadapan kaunter, saya terus menyatakan masalah saya. Lama pegawai itu memeriksa di komputernya. Saya resah. Adakah saya akan dapat penerbangan ke Malaysia esok?

Lama juga saya memandang pegawai ini memeriksa peluang saya untuk ke Malaysia. Dia betul-betul bakal jadi penyelamat saya. Nasib saya benar-benar bergantung padanya.

Perut sudah berbunyi. Sayangnya poket tidak berlagu.

Akhirnya pegawai itu menyatakan status saya. Perkara yang menakutkan itu benar-benar terjadi.

Tiket penerbangan balik saya ke Malaysia hanya akan diperolehi 5 hari lagi!

Ini bermakna saya harus berada di Terminal 3, Lapangan Terbang Beijing untuk 5 hari lagi??????

Saya tiba-tiba hilang nafas. Semuanya terlalu kecil buat saya..

Apa yang perlu saya lakukan untuk hidup 5 hari lagi di sini???

Di luar, salji masih menari. Dinginnya menggigit hati…

Apa yang perlu saya lalukan?

Bersambung…

8 Respons to “Sambungan : Cerita di Terminal 3, Lapangan Terbang Beijing”

  1. Aduh….perit betul pengalaman abang syirfan kali ni yer…

  2. tuan,
    tiada pengalaman lalu tiada cadangan mampu diberikan. namun, doa dari ku tiada putus moga urusan tuan di sana dipermudahkan.. amin.

  3. melanglang buana di bagian bumi yang lain lagi, syirfan. aku selalu ikuti dari google reader😀

  4. Nakjadimende,
    Pengalaman selalu datang tanpa disangka…

  5. Yushida,
    Alhamdulillah, semua telah selesai. Ia jadi pengalaman berharga. terima kasih atas doanya…

  6. Rose,
    Hahahaha, memang perit. Tai bersyukurlah semuanya dah ok

  7. wah…pengalaman tak terlupakan yah Mas.
    syukur sudah usai…
    SEMANGAAAAT!

  8. 001beautifulcrazy Says:

    Walaupun saya tergelak ketika membaca Pudong itu dimana .. tapi jika saya ditempat abg pun .. agaknya mati akal .. mahu agaknya saya dihantar ke mana-mana aja yang pegawai disitu suka … adoyyy..

Tinggalkan Jawapan

