Sambungan Cerita di Terminal 3, Lapangan Terbang Beijing

Salji hari pertama di Beijing...

Sambungan

Selepas mendapat pengesahan untuk terbang ke Pudong awal pagi esok, saya kembali mengeluh dan resah. Jam sudah 1 pagi. Salji di luar masih menari-nari.

Dimana hendak tidur malam ini? Kesejukan malam telah lama terasa.

Sewaktu saya termanggu-manggu mengenang nasib, terdengarlah khabar bahawa penumpang yang akan terbang ke Pudong awal pagi esok akan diberi penginapan di hotel malam ini. Cantik!

Difikir semula,  tak berbaloi juga. Jam sudah pukul 1 pagi. Pukul 4 agi pula sudah kena siap untuk check in ke Pudong. Tapi bila mengenangkan nasib yang dah tak mandi beberapa hari dan mengenang diri yang akan tidur dalam tandas malam ini, saya pun beraturlah mengikut rombongan ke hotel yang dijanjikan.

Saya bayangkan sebuah hotel yang besar di tepi lapangan terbang serta biliknya yang punya pemanas dan makanan…

Kami semua penumpang-penumpang yang akan ke Pudong akhirnya beratur panjang di luar lapangan terbang. Ulang suara, di luar lapangan terbang…

Sejuknya tak boleh nak cerita dah. Rasa nak mengalir air mata. – 17 darjah celsius!

Salji memang menggila waktu itu. Tapi rasanya tak segila kami yang menunggu bas di tengah-tengah ribut salji tu. Lambat pulak bas tu muncul…

Terketar-ketar.

2 buah bas muncul. Semunya berebut-rebut. Saya jangka dengan 2 buah bas ini langsung tidak mencukupi untuk menampung kesemua penumpang-penumpang ini. Pegawai yang bertugas pula memaksa kami semua masuk kerana katanya hanya 2 buah bas ini di sediakan untuk kami.

Akhirnya bayangkan, penumpang sebuah kapal terbang mampu dimuatkan dalam 2 buah bas. Adakah ini rekod dunia?

Kami akhirnya dihantar ke sebuah hotel yang mengambil masa 10 minit perjalanan. Hotel 3 bintang sahaja. Saya sudah mula membayangkan derita..

Tiada makanan yang disedikan. Bilik pula tidak mempunyai sistem pemanas. Macam mana nak tidur ni?

Saya ke kedai kecil di hotel ini membeli mee segera. Kelaparan. Makan dengan segera dan terus masuk ke dalam selimut. Rasanya tidur dalam ais…

Apa khabar keluarga di Malaysia agaknya?

4 pagi saya telah siap siaga. Mandi tetapi memakai pakaian yang sama. Itu sahaja pakaian yang ada kerana semuanya telah terbang ke Malaysia.

Ya, pagi itu. Salji masih lebat. Tingginya telah mencecah lutut. Kesejukan pagi yang belum pernah saya alami dan saya beratur sekali lagi di luar hotel menunggu bas untuk ke lapangan terbang.

Terasa terlalu lama. Mungkin derita menahan kesejukan membuat masa bergerak terlalu perlahan. Dari jauh, 2 buah bas istimewa itu kelihatan.

Berhimpit ala sardin sekali lagi.

Setengah jam kemudian saya sudah beratur di kaunter dan tidak lama kemudian saya mendapat tiket untuk terbang ke Pudong. Saya terus bergerak ke terminal dan menunggu. Tidak lama kemudian muncul bas untuk membawa kami ke kapal terbang.

Memang pada waktu salji kapal terbang tidak boleh mendarat berhampiran dengan lapangan terbang kerana licin. Kapal terbang diletakkan agak jauh dari lapangannya. Bas pula tidak boleh berhenti dekat dengan dengan kapal terbang. Akhirnya kami diturunkan lebih kurang 500 meter dari kapal.

Sekali lagi meredah salji setinggi lutut. Saya benar-benar mahu terbang dari sini. Saya sudah tidak boleh berfikir waras lagi. Saya hanya mahu tinggalkan kesejukan ini. Saya mahu tinggalkan Beijing.

Saya memperoleh tempat duduk di tepi tingkap tapi tidak mahu memandang keluar. Saya makin benci pada salji.

Pada tika menungu kapal terbang bergerak, saya mendengar pengumuman. Saya mendengar jelas tentang lokasi kemana kapal ini akan terbang. Sangat jelas. Kapal ini akan terbang ke Pudong, Shanghai.

Apa? saya akan terbang ke Shanghai?

Bersambung lagi…

5 Respons to “Sambungan Cerita di Terminal 3, Lapangan Terbang Beijing”

  1. best best citer nih…cer hantar ke mana-mana…mesti disiarkan…

  2. cepat sambung…

  3. 001beautifulcrazy Says:

    lagi….

  4. sambung la cepat

  5. bess cite ni..huhuhu

Tinggalkan Jawapan

