Perempuan Berkalung Sorban

 

Agak lama masa yang saya ambil untuk memberi peluang filem arahan Hanung Bramantyo ini untuk saya tonton. Walaupun sudah beberapa kali diingatkan oleh beberapa orang rakan tentang istimewanya Perempuan Berkalung Sorban, serta dihangatkan dengan kejayaan filem ini di Festival Filem Indonesia 2009, hanya baru-baru ini peluang itu hadir.

Hadir pun kerana saya sedang mencari jawapan kepada sebuah persoalan yang agak kompleks dalam industri perfileman negara. Saya sedang mencari satu tanda aras apa yang dikenali sebagai filem Islam.

Pada Filem Perempuan Berkalung Sorban saya beri peluang…

Visual pertama Perempuan Berkalong Sorban adalah wajah Anissa berkuda. Revalina S. Temat yang bagi saya sangat cocok dengan wajah Anissa, wanita muslim yang kekar semangatnya, selalu berfikir di luar kotak, bijak dan pastinya cantik. Dibesarkan dalam lingkungan keluarga kiai di sebuah pasantren salafiah Putri Al- Huda, Indonesia.

Pendidikan agama kolot yang diterima oleh Anissa di Pasantren ini menjadikan beliau sentiasa tidak berpuas hati. Baginya pasatren itu telah menghalangnya untuk mencari sesuatu yang jauh lebih bermakna.

Paparan visual filem yang sangat matang dan hebat ini kemudian membawa satu persatu tekanan dan ketidakadilan pada Anissa. Beliau dilarang berkuda, dilarang bermusafir untuk menuntut ilmu dan pelbagai tekanan tipikal pada wanita.

Anissa benar-benar keciwa. Satu persatu derita berkunjung. Hingga Anissa suatu masa berkata “aku sudah berkali-kali istighfar tetapi Tuhan tidak pernah dengar Istighfar aku.”

Pastinya filem ini turut membawa mesej cinta. Anissa dikahwinkan atas pilihan keluarga. Satu budaya biasa masyarakat melayu lama. Pastinya juga menhancurkan cinta lain yang pernah dibina.

Plot seterusnya bagai sudah dijangka. lelaki yang dikahwininya bukanlah sebaik lelaki. Derita demi derita hinggalah cinta lama muncul kembali.

Sukar juga mencari penghujung filem ini. Hanya yang berpinar di akal saya sepanjang menonton filem ini adalah sindirin sosial tajam yang cuba disampaikan. Benarlah kata kawan saya bahawa filem ini cukup panas dari aksi ranjang hingga tafsiran tentang Islam sebagai cara hidup.

Fahamlah saya kenapa karya ini dibantah oleh kumpulan ulama di sana. Ia sebuah karya yang terlalu kejam memperlihatkan wanita dalam agama  Islam. Saya juga cuba memahami idea sang penulis, penerbit dan pengarah yang membawa isu lama wanita menerusi sebuah paparan filem.

Visual akhir filem ini hampir sama. Anissa menunggang kuda tetapi kali ini bersama anaknya. Sebuah paparan 360 darjah. Bahasa filemnya, ia adalah cerita kita semua.

Namun hingga ending credit, saya masih tidak boleh memberi jawapan – apa itu filem Islam?

Tinggalkan Jawapan

