kuatnya kuasa sebuah novel…

Digging – set – fast!

VT – Hilal Asyraf sekali lagi. Bulan ini sahaja sudah 5 kali saya mengulang baca novel motivasi remaja ini.

Tiada sebab lain.  Saya membeli novel ini kerana subjek ceritanya – bola tampar dan zaman persekolahan. Bagi saya, inilah novel paling berjaya mengadaptasi sukan bola tampar dalam dunia pembacaan.

Ceritanya mudah dan bagai boleh dijangka. Sebuah pasukan bola tampar yang lemah dan diwarnakan dengan kehadiran seorang guru aka jurulatih baru yang berbeza cara latihanya.

Pastinya dalam pasukan itu adalah seorang yang berjiwa dan berotak batu. Pasti ada seorang yang mengalami masalah keluarga. Seorang masalah pelajaran. Seorang mengalami masalah rendah diri dan semuanya mahu menang dalam kejohanan bola tampar akan datang.

Pastinya juga lawan yang bakal dihadapi adalah musuh tradisi yang sangat hebat. Penghujung cerita pastinya kemenangan!

Namun begitu, saya membaca novel ini sambil mengulam kenangan tika zaman persekolahan. Pastinya juga pada dunia bola tampar yang sangat dekat pada saya.

Bermula dengan ragging oleh abang-abang senior yang memaksa saya digging bola tampar sehingga lebam-lebam tangan. Namun tiba-tiba berubah selepas lebam-lebam itu hilang. Saya sudah menguasai digging secara tidak sedar. Dari sesi ragging ia menjadi kegemaran saya. Saya sudah selesa bermain bola tampar dengan skuad bawah 18 tahun walaupun pada itu saya baru di tingkatan 1. Pastinya saya tidak di ragging lagi kerana berkawan dan bermain dengan abang-abang senior.

Semuanya indah hingga saya menjadi jurulatih pasukan bola tampar sekolah tika di tingkatan 6 atas.

Namun selepas itu, tiada lagi bola tampar dalam hidup saya…

Hanya tiba-tiba novel VT menawarkan semangat untuk saya kembali ke gelanggang. Hebat ya kuasa sebuah novel!

Satu Respons to “kuatnya kuasa sebuah novel…”

  1. Saya amat suka bola tampar

    Umai,
    kita berkongsi sukan yang sama…

Tinggalkan Jawapan

