Melaka dibuka pada tahun 1262!

 

Sejarah telah buat kesilapan!

“Kesultanan Melayu Melaka diasaskan pada tahun 1262 dan bukannya pada tahun 1400 seperti yang diketahui ramai.”

Inilah inti pati kepada penemuan terbaru sekumpulan sembilan penyelidik tempatan yang diumumkan baru-baru ini. Kumpulan ini mengambil keputusan muktamad bahawa tarikh sebenarnya pembukaan Melaka adalah pada tahun 1262 dan bukannya pada tahun 1400 yang termaktub dalam buku sejarah tempatan.

Keputusan sebulat suara ini akan dimaklumkan kepada kerajaan Pusat dalam masa terdekat.

Bayangkan jika kenyataan baru ini adalah hakikat yang sebenarnya. Maksudnya kita bakal menyelesaikan banyak teka-teki sejarah dan sastera. Adakah kita akan memperoleh fakta sebenar pengembangan Islam di tanah Melayu. Adakah Melaka negeri pertama menerima Islam?

Paling jelas kita akan mula menilai semula karya sastera – Sejarah Melayu yang sebelum ini meletakkan Melaka dan kerajaan Majapahit dalam satu garis masa yang sama.

Jika kedua-duanya berada dalam garis masa yang sama, adakah maksudnya apa yang tertulis dalam karya itu betul. Pasti mengetarkan bila dinilai semula siapa Puteri Gunung Ledang yang dikatakan hadir dari Majapahit.  Menggetarkan juga bila memang wujud hubungan diplomatik dan kekeluargaan antara Melaka dan Majapahit. Adakah Hang Tuah benar-benar bertemu dengan Panglima Taming Sari?

Adakah kita juga bakal ketemu jawapan teka teki – siapa Hang Tuah sebenarnya?

Secara peribadi, saya gembira. Penemuan baru ini diharap menjadi asas kepada penemuan-penemuan yang lebih mengejutkan. Adakah kita sudah tiba ketahap kematangan sejarah sama seperti masyarakat Mesir yang berbangga untuk berkata – Sejarah kami ditulis setiap hari!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: